Mediawharf

mei_logo.pngOntwerp:Mei architecten en stedenbouwers
Competition Amsterdam 2009

Team: Robert Winkel, Leen Kooman, Pepijn Berghout, Laurens de Boer en Jaap van Dijk

 

'TEKST MEI'

 

Mei Architecten en stedenbouwers werd eind vorig jaar, samen met nog twee andere architectenbureaus, gevraagd mee te doen aan een pitch voor een nieuwbouwproject met een gemengd programma van wonen, werken en horeca op de oude scheepswerf van de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) in Amsterdam. De voormalige NDSM-werf met haar rijke erfgoed is de plek bij uitstek voor de creatieve industrie en is dan ook omgedoopt tot MediaWharf. Opdrachtgever van de pitch was projectontwikkelaar Red Concepts. De uitslag van de pitch is nog niet bekend. De lol in het doen van onderzoek daarentegen wel.

In haar studie naar het verleden van de plek stuitte Mei op een clubje oude scheepsbouwers dat tweemaal per week om tien uur bij elkaar komt voor het drinken van een Jonge Klare en het leggen van en kaartje. Dat doen de bouwers vanaf midden jaren tachtig, het moment dat de scheepswerf haar poorten sloot en de mannen hun werk verloren. Meer dan nurkse dokwerkers tref je hier vrolijke oude mannetjes aan die liefdevol herinneringen ophalen over de vergane glorie van de Amsterdamse scheepsbouw. Voormalig lasser Bas van Bakel vertelt vol vuur over het productieproces, maar onderbreekt zijn verhaal steeds om te vragen of ik wel echt wil weten hoe een schip gebouwd werd. Schepen bouwen is nu eenmaal mannenwerk. En wat heeft het trouwens voor zin te weten hoe schepen gebouwd werden? Tegenwoordig bestaan er geen lassers meer in Nederland die net als Van Bakel door nauwe gangetjes van stalen schuiten kropen om voorts urenlang op de knieën een laatste kier te dichten. Maar ik vraag door want Mei wil leren van deze kundige ambachtsman.

Uit het gesprek met Van Bakel blijkt de enorme hechtheid van het bedrijf. Deze uitte zich op twee niveaus. De productie was zeer kien georganiseerd, waardoor optimale efficiency in het productieproces werd bereikt. Daarnaast vormde NDSM op menselijke schaal een hechte community. Het is moeilijk voor te stellen dat de bonken van schepen door mensenhanden werden gemaakt. Maar de menselijke maat is onlosmakelijk verbonden met de enorme afmetingen van de schepen die uiteindelijk van de kade rolden. 'Iedereen had een werkmaat waar je mee kon lezen en schrijven. Het leverde vriendschappen op voor het leven;, vertelt de oude lasser.

Mei heeft de menselijke maat en de enorme schaal die zo kenmerkend zijn voor de scheepsbouw terug laten komen in haar concept. De ontworpen gebouwen komen in schaal overeen met de grote loodsen die het gebied rijk is. De stoere volumes hebben incisies zodat iedere 'loods' door straatjes en doorgangen opgedeeld wordt in herkenbare stukken. In de huid en op het dak van de gebouwdelen worden profielen aangebracht die de rijke historie van het gebouw verbeelden. Mei zou Mei niet zijn als ze niet de ambitie toont speciaal voor deze plek met speciaal ontwikkelde materialen voor de dag te komen.

Meikrant, mei 2009